вівторок, 2 лютого 2016 р.

Методичні рекомендації з проведення Всеукраїнської українознавчої гри «Соняшник – 2016»


 VІI Всеукраїнська українознавча гра «Соняшник – 2016» проводиться відповідно до:
– наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12.10.2012 року №1101 «Про затвердження положень про Всеукраїнську українознавчу гру «Соняшник», Всеукраїнський конкурс фахової майстерності для вчителів-україністів «Соняшник – учитель» та Міжнародну природознавчу гру «Геліантус», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.10.2012 року за №1811/22123 (з текстом наказу можна ознайомитися на сайті Верховної Ради України http://www.rada.gov.ua/ в розділі «Законодавство», Міністерства освіти і науки України http://www.mon.gov.ua/ в розділі «Нормативно-правова база» або на сайті гри «Соняшник» у розділі «Правила та документи»);
– листа Міністерства освіти і науки України від 08.04.2013 №1/9-262 «Про перелік творчих конкурсів та інтелектуальних змагань» (з текстом листа можна ознайомитися на сайті Міністерства освіти і науки України http://www.mon.gov.ua/ в розділі «Нормативно-правова база» або на сайті гри «Соняшник» у розділі «Правила та документи»);
– листа Міністерства освіти і науки України від 13.05.2015 року №2/2-14-927-15 «Про проведення VI Всеукраїнської українознавчої гри «Соняшник», Всеукраїнського конкурсу фахової майстерності для вчителів «Геліантус-учитель» та Всеукраїнського конкурсу фотографій «Моя Україна». З текстом листа можна ознайомитися в розділі «Правила та документи»;
– Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки, затвердженої Указом Президента України від 13 жовтня 2015 року №580/2015;
– наказу Департаменту освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації від 16 вересня 2015 року №174 «Про участь у щорічній Всеукраїнській українознавчій грі «Соняшник» та Всеукраїнському конкурсі фахової майстерності для вчителів-україністів «Соняшник – учитель».
Інформація про проведення VIІ Всеукраїнської українознавчої гри «Соняшник» також подана на сайті Комунального навчального закладу «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради» http://oipopp.ed-sp.net/taxonomy/term/3076,  http://forum.ed-sp.net/viewtopic.php?f=40&t=59.
Використання завдань гри «Соняшник» на уроках української мови та літератури є важливим аспектом:
– формування національно самосвідомої особистості, виховання поваги та любові до державної мови, відповідального ставлення до рідної мови, свідомого нею користування (Зразок завдання: Іван Франко – український письменник, поет, автор творів для дітей, публіцист, перекладач, учений, громадський і політичний діяч. Доктор філософії, дійсний член Наукового товариства імені Шевченка, почесний доктор Харківського університету Іван Франко добре володів 14 іноземними мовами, створив понад 6 тисяч художніх і наукових праць.
За які здобутки Національна спілка письменників України присуджує премію імені Івана Франка?
а) за переклад і популяризацію за кордоном творів української літератури;
б) за найкращі прозові твори;
в) за найкращі твори для дітей і юнацтва;
г) за переклад і популяризацію в Україні іноземних творів для дітей;
д) за найкращі поетичні твори);
– вияву українського менталітету, способу самоусвідомлення і самоідентифікації, сприйняттю української мови як коду праісторичної пам’яті (Зразок завдання. У яких з нижченазваних народних творів найяскравіше відображено тему визвольної боротьби українського народу?
а) козацькі пісні;
б) казки;
в) рекрутські пісні;
г) думи;
д) балади);
– розвитку духовної, емоційно-естетичної, інтелектуальної сфери саме на основі української мови (Зразок завдання. «Така її доля... О Боже мій милий!» – цей монолог-молитва, який став народною піснею-романсом, насправді є ліричним відступом з балади Т. Г. Шевченка
а) «Утоплена»;
б) «Причинна»;
в) «Тополя»;
г) «Лілея»;
д) «Русалка»);
– через мовне посередництво залучення школярів до національної історії, різних масивів національної культури, глибинної сутності народного життя, адже мовне середовище формує інформаційно й емоційно самобутній україномовний простір, який забезпечує прилучення школярів до величезного мовного дивосвіту, глобальних знань про рідну мову, її закони, систему виражально-зображальних засобів (Зразок завдання. У Давньому Єгипті одне з міст було розташоване просто серед пустелі. Незважаючи на це, місто процвітало. Пізніше його назва через латину потрапила в усі європейські мови, у тому числі й в українську, і перейшла в розряд загальних назв. Як називалося це місто?
а) Мемфіс;
б) Фіви;
в) Аваріс;
г) Оазія;
д) Луксор).
Гра «Соняшник» є одним із шляхів реалізації патріотичного виховання учнів у загальноосвітніх навчальних закладах, створює умови для популяризації кращих здобутків національної культурної і духовної спадщини, героїчного минулого і сучасного українського народу.
Пріоритетним завданням учителя-словесника також має бути руйнування стереотипу неповноцінності української мови, який упродовж попередніх поколінь з різних ідеологічних причин насаджувався в свідомості українців. Осягнення літературної спадщини буде повноцінним лише за активного навчання. Словесник має приділяти велику увагу мистецькому контексту (живопис, архітектура, скульптура, музика) й міжпредметним зв’язкам (іноземні мови, зарубіжна література, історія України, всесвітня історія) з метою успішної реалізації завдань національного патріотичного виховання на уроках української літератури (Зразок завдання. Ключовими словами повної назви тексту є «Договори і Постановлення Прав і вольностей Війська Запорозького…». За місцем прийняття його іноді називають Бендерським.
У якому рядку наведено найпоширенішу назву цього тексту?
а) Лист запорожців турецькому султанові;
б) Гадяцький договір;
в) Конституція Пилипа Орлика;
г) Літопис Самовидця;
д) Березневі статті Богдана Хмельницького.
Усі перелічені нижче козаки свого часу посідали різні керівні посади в Запорізькому війську, і лише один з них має у своєму «резюме» ще й «посаду» монарха.
а) Петро Сагайдачний; 
б) Іван Підкова;
в) Северин Наливайко; 
г) Петро Калнишевський;
д) Павло Полуботок).
Отже, змістові лінії українознавчої гри «Соняшник» дають можливість учителеві реалізувати важливі аспекти Концепції національно-патріотичного виховання й підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання.
Рекомендації координаторам гри, учителям української мови та літератури
1.  Проводити гру «Соняшник» у навчальному закладі в рамках декади української мови та літератури;
2.  Використовувати завдання гри «Соняшник» на різних етапах уроку української мови та літератури;
3.  Урізноманітнити форми проведення українознавчих заходів: квести, народознавчі проекти, конкурси колажів, флешмоби, дослідницькі проекти, оформлення класних куточків тощо;
4.  Висвітлювати інформацію про перебіг та результати конкурсу на шкільних сайтах, сайтах управлінь (відділів) освіти міських рад, міськвиконкомів, райдержадміністрацій;
5.  Залучати учнів до створення агітаційних матеріалів у формі буктрейлерів, скрайбінгів, написанням каліграм тощо.
Творче об’єднання «Соняшник» пропонує оволодіти новими навичками вже сьогодні у своїх проектах – Всеукраїнська українознавча гра «Соняшник» та Міжнародна природознавча гра «Геліантус».

Для реєстрації пропонуємо користуватися програмою реєстрації на сайті гри «Соняшник» http://gra-sonyashnyk.com.ua/.

Немає коментарів:

Дописати коментар